Prawa pacjenta
Prawa pacjenta zostały określone w Ustawie z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta. Przystępne informacje na temat praw pacjenta można uzyskać także na stronie Rzecznika Praw Pacjenta.
ZASADY PRZETWARZANIA DANYCH OSOBOWYCH
W związku z wejściem w życie przepisów Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (zwanym dalej: „RODO”) – niniejszym informujemy Państwa
o zasadach przetwarzania danych osobowych.
Cel przetwarzania danych osobowych oraz kategorie danych
Dane osobowe przetwarzamy w celu udzielania świadczeń medycznych, realizowania profilaktyki zdrowotnej oraz diagnostyki medycznej. Przetwarzanie Państwa danych osobowych jest również niezbędne do celu zarządzania usługami opieki zdrowotnej (np. rozliczeń z płatnikiem, prowadzenia i przechowywania dokumentacji medycznej). Dane osobowe mogą być także przetwarzane na potrzeby prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz rozliczeń podatkowych, a także w celu obrony praw i dochodzenia roszczeń przez administratora danych w związku z prowadzoną przez niego działalnością. Jeśli wyrazili Państwo zgodę na przetwarzanie danych
w celach marketingowych – Państwa dane będą wówczas przetwarzane również w tym celu.
W szczególności przetwarzamy następujące kategorie Państwa danych osobowych:
- dane identyfikujące pacjenta zgodnie z art. 25 pkt 1 Ustawy o PPiRPP oraz dane teleadresowe,
- dane dotyczące stanu zdrowia pacjenta zawarte w dokumentacji indywidualnej i zbiorczej zgodnie z par 2.1. Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dn. 9 listopada 2015 w sprawie rodzajów, zakresu i wzorów doku.
Podstawa prawna przetwarzania danych
Państwa dane osobowe przetwarzane są na podstawie obowiązujących przepisów prawa, a w szczególności:
- Art. 9 ust. 2 lit. h RODO i przepisów prawa regulującego udzielanie świadczeń medycznych (ustawa o działalności leczniczej, ustawa o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych),
- Art. 6 ust. 1 lit. a, b, c i f RODO, ustawa o rachunkowości.
Administrator Danych Osobowych
Administratorem Danych Osobowych jest Łomżyńskie Centrum Medyczne spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą
w Łomży, zarejestrowana pod numerem KRS 0000335132. Z administratorem możesz skontaktować się pisemnie pisząc na adres siedziby podmiotu: ul. Ks. Kardynała Wyszyńskiego 9, 18-400 Łomża lub kontaktując się poprzez adres e-mail: sektretariat@medycynalomza.pl
W strukturze Administratora Danych Osobowych został wyznaczony Inspektor Ochrony Danych Osobowych – Katarzyna Lutostańska. Z inspektorem można skontaktować się mailowo pod adresem: klutostanska@medycynalomza.pl
Odbiorcy danych osobowych
Przetwarzane przez nas dane mogą zostać przekazane podmiotom uprawnionym na podstawie przepisów prawa, w szczególności zgodnie z art. 26 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta. Dane osobowe mogą zostać przekazane:
- pacjentowi lub jego przedstawicielowi ustawowemu, bądź osobie upoważnionej przez pacjenta za jego pisemnym upoważnieniem,
- podmiotom udzielającym świadczeń zdrowotnych, jeżeli dokumentacja ta jest niezbędna do zapewnienia ciągłości świadczeń zdrowotnych (w tym podwykonawcom świadczeń),
- organom władzy publicznej, w tym Rzecznikowi Praw Pacjenta, Narodowemu Funduszowi Zdrowia, organom samorządu zawodów medycznych oraz konsultantom krajowym i wojewódzkim, w zakresie niezbędnym do wykonywania przez te podmioty ich zadań, w szczególności nadzoru i kontroli,
- podmiotom, o których mowa w art. 119 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej, w zakresie niezbędnym do przeprowadzenia kontroli na zlecenie ministra właściwego do spraw zdrowia,
- upoważnionym przez podmiot, o którym mowa w art. 121 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej, osobom wykonującym zawód medyczny, w zakresie niezbędnym do sprawowania nadzoru nad podmiotem leczniczym niebędącym przedsiębiorcą,
- ministrowi właściwemu do spraw zdrowia, sądom, w tym sądom dyscyplinarnym, prokuraturom, lekarzom sądowym
i rzecznikom odpowiedzialności zawodowej, w związku z prowadzonym postępowaniem, - uprawnionym na mocy odrębnych ustaw organom i instytucjom, jeżeli badanie zostało przeprowadzone na ich wniosek;
- organom rentowym oraz zespołom do spraw orzekania o niepełnosprawności, w związku z prowadzonym przez nie postępowaniem,
- podmiotom prowadzącym rejestry usług medycznych, w zakresie niezbędnym do prowadzenia rejestrów,
- zakładom ubezpieczeń, za zgodą pacjenta,
- komisjom lekarskim podległym ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych, wojskowym komisjom lekarskim oraz komisjom lekarskim Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego lub Agencji Wywiadu, podległym Szefom właściwych Agencji;
- osobom wykonującym zawód medyczny, w związku z prowadzeniem procedury oceniającej podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych na podstawie przepisów o akredytacji w ochronie zdrowia albo procedury uzyskiwania innych certyfikatów jakości, w zakresie niezbędnym do ich przeprowadzenia,
- wojewódzkiej komisji do spraw orzekania o zdarzeniach medycznych, o której mowa w art. 67e ust. 1, w zakresie pro-wadzonego postępowania,
- spadkobiercom w zakresie prowadzonego postępowania przed wojewódzką komisją do spraw orzekania o zdarzeniach medycznych, o której mowa w art. 67e ust. 1,
- osobom wykonującym czynności kontrolne na podstawie art. 39 ust. 1 ustawy z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia, w zakresie niezbędnym do ich przeprowadzenia,
- członkom zespołów kontroli zakażeń szpitalnych, o których mowa w art. 14 ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (Dz. U. z 2016 r. poz. 1866, 2003 i 2173), w zakresie niezbędnym do wykonywania ich zadań,
- szkole wyższej lub jednostce badawczo-rozwojowej do wykorzystania dla celów naukowych, bez ujawniania nazwiska i innych danych umożliwiających identyfikację osoby, której dokumentacja dotyczy. Indywidualne wnioski w tej sprawie rozpatruje Dyrektor Naczelny CDL.
- Po śmierci pacjenta dokumentacja medyczna jest udostępniana osobie upoważnionej przez pacjenta za życia lub osobie, która
w chwili zgonu pacjenta była jego przedstawicielem ustawowym.
Źródła danych
Dane osobowe które nie zostały zebrane od osoby, której dane dotyczą mogą pochodzić od innych świadczeniodawców opieki (zleceniodawców i/lub podmiotów kierujących zgodnie z art 26 ust. 3. 1) Ustawy o PPiRPP), a także płatników świadczeńzlecających świadczenia w imieniu pacjenta (NFZ, prywatni ubezpieczyciele, zakłady pracy).
Okres przetwarzania danych osobowych
W przypadku danych medycznych okres przetwarzania danych osobowych wynika z powszechnie obowiązujących przepisów prawa
i wynosi:
- dokumentacja medyczna w wersji papierowej przez okres 20 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym dokonano ostatniego wpisu, z wyjątkiem:
- dokumentacji medycznej w przypadku zgonu pacjenta na skutek uszkodzenia ciała lub zatrucia, która jest przechowywana przez okres 30 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpił zgon,
- dokumentacji medycznej zawierającej dane niezbędne do monitorowania losów krwi i jej składników, która jest przechowywana przez okres 30 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym dokonano ostatniego wpisu,
- zdjęć rentgenowskich przechowywanych poza dokumentacją medyczną pacjenta, które są przechowywane przez okres 10 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym wykonano zdjęcie,
- skierowań na badania lub zleceń lekarza, które są przechowywane przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym udzielono świadczenia będącego przedmiotem skierowania lub zlecenia,
- dokumentacji medycznej dotyczącej dzieci do ukończenia 2. roku życia, która jest przechowywana przez okres 22 lat.
- bloczki zwolnień lekarskich przez okres 3 lat,
- załączniki do faktur medycznych, potwierdzające wykonanie świadczeń przez okres 10 lat,
- nieaktywne deklaracje wyboru lekarza, pielęgniarki, położnej przez okres 10 lat,
- wnioski o udostępnienie dokumentacji medycznej przez okres 20 lat.
Prawa osoby, której dane dotyczą
Ma Pan/i:
- prawo dostępu do swoich danych oraz otrzymania ich kopii,
- prawo do sprostowania (poprawiania) swoich danych (z wyjątkiem danych stanowiących dokumentację medyczną);
- ograniczenia przetwarzania danych (z wyjątkiem danych osobowych stanowiących dokumentację medyczną),
- prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych (z wyjątkiem danych osobowych stanowiących dokumentację medyczną),
- prawo do przenoszenia danych (z wyjątkiem danych osobowych stanowiących dokumentację medyczną),
- prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego Prezesa Ochrony Danych Osobowych.
W celu skorzystania z powyższych praw należy skontaktować się bezpośrednio z inspektorem ochrony danych
- Osobie, której dane dotyczą nie przysługuje prawo do bycia zapomnianym (usunięcia danych) w zakresie danych stanowiących dokumentację medyczną – zgodnie z art. 29 ust. 1 Ustawy o prawach pacjentach w zw. z art. 17 ust. 3 pkt c RODO.
Dobrowolność podania danych osobowych
Podanie przez Państwa danych osobowych jest dobrowolne ale jest warunkiem niezbędnym do udzielenia Państwu świadczeń zdrowotnych ze względu na wymogi prawne nałożone na administratora danych, w tym między innymi z uwagi na konieczność prowadzenia dokumentacji medycznej. Odmowa podania danych może być podstawą do odmowy udzielenia świadczenia zdrowotnego.
Podanie danych jest również niezbędne do wystawienia rachunku lub faktury. Podanie danych osobowych w celach marketingowych jest całkowicie dobrowolne, brak zgody na komunikację marketingową nie będzie podstawą do odmowy udzielenia świadczenia zdrowotnego.